پروتکل های استفاده شده در اتصالات VPN چه هستند

پروتکل های متداول بکار رفته در اتصال VPN کدامند

all-kind-of-protocol

اکنون این بسیار واضح است است که هر فردی که از اینترنت استفاده می کند نیاز به حفاظت دارد، بنابراین کاربر می تواند از خطرات احتمالی محفوظ بماند. یک سرویس VPN مجموعه ای از ابزار که پروتکل های VPN نامیده می شوند را استفاده می کنند.

محدودیت و رمزگذاری قوی که یک کریو VPN استفاده می کند شامل دسترسی به داده های خصوصی است که باعث می شود سوء استفاده از اطلاعات آنلاین توسط کاربران دیگر بسیار مشکل باشد. انواع مختلف پروتکل ها وجود دارند که در VPN های شبکه های خانگی و اداری استفاده می شوند و هر یک از آنها مزایا و معایب خاصی دارند. پس هنگام خرید VPN و خرید کریو به آن توجه نمایید.

انواع پروتکل های VPN

متداول ترین آنها OpenVPN، PPTP، L2TP، Site-to-Site VPN،  SSL هستند. در زیر شما هر کدام را با جزئیات خواهید شناخت.

OpenVPN

این پروتکل VPN دارای نصب و راه اندازی رایگان است. تحت لیسانس GNU منتشر شده و یک پروتکل منبع باز است. سطح بالایی از امنیت را توسط کلیدهای امنیتی ارائه می دهد، دارای احراز هویت مبتنی بر رمز عبور است.

مزایای استفاده از پروتکل OpenVPN در ابتدا پشتیبانی Great Worldwide Community است.

بزرگترین نقص آن پیچیدگی آن است. در این میان هزینه های بسیاری برای اجرای این پروتکل وجود دارد. Open Protocol می تواند بر روی UDP و TCP اجرا شود.

PPTP VPN

Point-to-Point Tunneling Protocol به طور گسترده ای در بین کاربران ویندوز استفاده می شود. مزایای استفاده از این پروتکل سرعت بیشتر در مقایسه با دیگر پروتکل های VPN است و می تواند توسط کاربران مک و لینوکس نیز استفاده شود.

بزرگترین نقطه ضعف آن ضرورت پیاده سازی اقدامات امنیتی است. علاوه بر این عدم توانایی در رمزگذاری وجود دارد.

L2TP VPN

Layer 2 Tunneling Protocol بعنوان ترکیب بین PPTP  و پروتکل لایه انتقال توسعه یافته است توسط همکاری بین Cisco و Microsoft گسترش یافته است. مزیت آن ارائه محرمانه ماندن اطلاعات و همچنین یکپارچگی بین داده ها است. این بدان معناست که دقت زیادی در انتقال داده ها وجود دارد.

مشابه پروتکل PPTP است، رمزگذاری برای انجام به پروتکل PPP تکیه دارد و به خودی خود ارائه نشده است.

Site-to-Site VPN

این پروتکل بسیار شبیه به PPTP VPN است، دارای برخی تفاوت ها است که آن را منحصر به فرد می کند. مزیت اصلی آن این است که اتصال بین سایت های مختلف از سازمان های مشابه را قادر می سازد تا با اتصال به شبکه واقعی خود به VPN خرید شده متصل شوند.

بزرگترین عیب و تفاوت اصلی بین PPTP و این پروتکل VPN مسیر یابی مبتنی بر نرم افزار و سخت افزار است که رمزگذاری و رمزگشایی در دو انتها توسط ورترها انجام می شود.

SSL (Secure Socked Layer) VPN

VPN که می تواند بر روی مرورگر اجرا شود، اتصال را توسط https به جای http ایجاد می کند. مزیت اصلی این است که این نیازی به نصب نرم افزار ضروری ندارد، بنابراین مرورگر وب به عنوان برنامه کاربردی کلاینت استفاده شده است. نقطه ضعف اصلی آن محدودیت دسترسی کاربر به برنامه های کاربردی خاص است.

کدام را استفاده کنیم

تصمیم برای اینکه در خرید VPN کدام را استفاده کنیم آسان نیست. این بستگی به هزینه، تعداد کاربران، امنیت و پهنای باند دارد. OpenVPN از پروتکل های VPN دیگر این گروه بیشتر توصیه می شود اما در موردی که PPTP در دسترس نیست L2TP گزینه ثابت است. برای کاربران فردی PPTP بهترین امکانات را ارائه می دهد.