مرکز عملیات شبکه NOC

     NOC مخفف کلمه “مرکز عملیات شبکه

network operation center ”  یا Network Operations Center است. محل مرکزی جایی است که سرورهای یک شرکت و تجهزیات شبکه در آنجا واقع شده است. NOC ممکن است در هر جایی بطور مثال فضای باز شرکتها یا در یک مکان خارجی واقع شوند. تجارت ها و کسب و کارهای کوچکتر اغلب یک NOC داخلی دارند، که تکنیسین های محلی اداره در آن بر سرورهای نظارت می کنند. شرکت های بزرگتر ممکن است یک NOC  در یک مکان مجهز شده مخصوص سرور راه اندازی کنند .

مرکز عملیات شبکه ، اغلب مرکز داده نامیده می شود و تقریبا همیشه با سرعت بالا اینترنت متصل است. NOC های بزرگ مانند آنهایی که به عنوان شرکتهای میزبان وب فعالیت دارند اغلب به طور مستقیم به اینترنت بک بون (backnone) اتصال دارند.

در حالیکه مراکز عملیات شبکه ها بوسیله همه شرکت های میزبانی وب و ISPs مورد استفاده اند، همچنین برای شرکت هایی که به خدمات اینترنت مربوط نیستند نیز مفید می باشد. بسیاری از شرکت ها از NOC برای مدیریت ارتباطات داخلی ، اداره کردن اکانت های ایمیل کارکنان و پشتیبانی داده ها استفاده می کنند. از آنجاکه حفظ اتصال اینترنت برای بیشتر شرکت ها یک امر حیاتی است، بیشتر NOC ها تحت نظارت 24.7 با هشدار به صورت خودکار هستند که تکنیسین ها را زمانیکه سرور یا شبکه از کار می افتد آگاه می سازد.

techterms.com/definition/noc